torsdag 10. juni 2010

Nymark: Verdas viktigaste bagatell

I ukene som kommer vil denne runde lærkulen dominere mediebildet og antakelig gripe sterkt inn i livene til mange som ikke engang er interessert i fotball, fordi en annen i familien har trang til å se mest mulig av vm-kampene. Selv kan jeg, med dypt alvor, si at dette opptok meg langt mer tidlige enn det gjør nå og jeg har ikke tenkt å se så mye (det hjelper jo at vi ikke har de tv-kanalene som sender fra mesterskapet), men jeg vet også at jeg antakelig kommer til å få med meg langt flere kamper enn bare semifinalene og selvsagt finalen, som jeg uansett ville prøvd å få sett!

Er det så sagt og skrevet noe vesentlig om fotball? Det mest minneverdige er vel den tidligere Liverpoolmanageren Bill Shanklys ord: 'Football isn't a matter of life or death - it's far more important!' (Dette er et fiktivt sitat i den forstand at det er skrevet etter hukommelsen). Jeg tror Johannes Nymark hadde dette utsagnet i tankene da han laget tittelen til boken han ga ut i 2002, en bok som inneholder 'essay om fotball og  globalisering'.  Det meste han tar opp har fortsatt interesse, og noe av det viktigeste han påpeker er hvor ulikt en forholder seg til denne vanvittig populære virksomheten (nei, jeg klarer ikke å kalle det en 'sport', langt mindre en lek), og hvor konsekvent og gjennomgripende dette skillet er mellom den latinske verden og den nordeuropeiske, de to områdene som har dominert fotballen, men altså på høyst ulikt vis.

Nymark, som er førsteamanuensis i spansk ved Norges Handelshøyskole, er utvilsomt mest fascinert av den latinske varianten, som han omtaler med kunstneriske og positive betegnelser, (her er ikke så lite romantisering), mens han beskriver den nordeuropeiske i mer nedsettende uttrykk, og gjentatte ganger trekker fram hvor lite respektert vår spillestil, spesielt under Egil Drillo Olsen, er ute i fotballverden. I den latinske verden er det til og med vanlig at intellektuelle ikke bare er opptatt av fotball, men skriver bøker om emnet, mens det i vår del blir vurdert som noe trivielt. (Nymark ønsker nok selv å framstå med et mer nyansert syn enn vanlig er blant intellektuelle her på berget).

Boken får  ellers godt fram hvor kynisk og gjennomkommersialisert fotballen har blitt, og her er mange gode eksempler for dem som måtte føle behov for å distansere seg fra vm mens det pågår. Nymark, thauke2 og mange andre må nok leve med sin ambivalente holding til denne viktige bagatellen.

1 kommentar:

  1. Jeg er en av den som ikke er interestert, men jeg og mannen min har en vedde konkuranse for World Cup only (sist gang vant jeg en Chanel Veske) og håper selvsagt på å vinne kanskje en klokke denne gangen. Tips på hvordan å gjøre det hele spennende for den uinterreserte. Tror dessverre ikke at jeg kommer til å klare å lese en bok om det....

    SvarSlett