På Halloween (31.oktober) i 1964 holdt Dylan en konsert som ble vurdert som et foreløpig høydepunkt i karrieren. Konserten var i Philharmonic Hall i New York, og ble heldigvis tatt opp i sin helhet og er utgitt som nr 6 i bootlegserien. Dylan var i strålende form denne kvelden og ga til beste 17 låter, de fleste med publikum som kor og fire med Joan Baez som medsanger.
Halvannet år senere, på 17.mai (!) 1966, var stemningen på Dylans konsert i Manchester, England, en helt annen. Mannen hadde i manges øyne nærmest gått i kompaniskap med djevelen etter å ha tatt i bruk elektrisk gitar. Mange syntes derfor å komme på konsertene først og fremst for å bue ned den frafalne. Opptaket her (bootleg nr 4) er berømt fordi en blant publikum finner det for godt å rope 'Judas' mot Dylan, som tørt svarer: 'I don't believe you', før han snur seg til bandet og sier: 'Play fucking loud!' Det er ellers ikke bare framførelsen som er radikalt endret siden Halloweenkonserten, i låtutvalget er det nemlig bare to som er med på begge konsertene; 'Mr Tambourine Man' og 'I Don't Believe You (She Acts Like We Never Have Met).' Nå må vi huske at Dylan i tiden mellom disse to konsertene har laget sangene til ikke bare det som skal bli to av hans beste, men også to av rockens mest sentrale album; Highway 61 Revisited og Blonde on Blonde (som ikke var utgitt i England på dette tidspunktet), så selvsagt var et flertall av låtene fra dette strålende, nye materiale.
Mye interessant stoff fra og rundt disse konsertene er å finne på Martin Scorseses glimrende film om Dylan på 60-tallet; No Direction Home, med far sjøl i rollen som forteller, og i bootlegserien får en lydsporet som nr 7. Låtene er kjente, men serveres i tidligere uutgitte versjoner. Og har du ikke nok med dette er det bare å gå på jakt, og da vil jeg sterkt anbefale å begynne med de sentrale albumene fra 60-tallet. (Igjen viser jeg til min egen Dylankatalog.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar