lørdag 31. desember 2011

Evaluering 2011, ambisjoner 2012


Ved forrige årskifte kunne jeg konstatere at jeg hadde lest ca 60 bøker, og det har jeg forbløffende nok gjort i år også. Jeg skriver, 'forbløffende' fordi jeg gjennom store deler av året har hatt lite tid og overskudd til å lese. Det skulle jo også bety at her er fortsatt mer å ta ut. Nå skal  jeg passe meg vel for å innta tekster fortere enn jeg kan fordøye dem, det er nettopp her hovedmotivet til min blogging ligger; å tvinge meg selv til et minimum av refleksjon rundt det jeg har lest - og her vil det nok alltid være mulig å forbedre seg, mao prøve å bevege seg vekk fra et minimumsnivå. Så det kan få være hovedambisjonen for året som kommer; å heve kvaliteten på bloggen. Ellers er det viktig for meg å ha leselysten i sentrum, og da vet jeg at det må bli en del tilfeldige nedslag, noe systematisk lesning av et forfattersakap f.eks ligger ikke for meg. Jeg fortsetter med 'tysktime' og 'kinesiske smakebiter¨' og har i tillegg tenkt å starte et 'retrospektivt hjørne', der jeg ser tilbake på tekster jeg har lest tidligere, fortrinnsvis tekster som jeg gjerne anbefaler, og her ser jeg ikke vekk fra at det kan bli en viss systematikk i galskapen!

Hva er så mine høydare fra leseåret 2011? Det er faktisk ikke så enkelt, jeg har lest mange gode tekster, men få har utmerket seg som klart bedre enn resten. Jeg velger like fullt å trekke fram følgende tre
(i alfabetisk rekkefølge):
  • Elias Canetti: Den reddede tungen (første bind i selvbiografi), omtale her
  • Beate Grimsrud: En dåre fri, omtale her
  • Philip Roth: Nemesis, omtale her
Ikke akkurat noen noviser, men i fjor hadde jeg faktisk med en debutant; Thomas Marthinsen - som vel snart kommer med ny bok forøvrig, noe det ikke er selvsagt at debutanter gjør. Måtte tenke på dette da jeg i gårsdagens Bergens Tidende leste at NRK/Marta Norheim dekker debutanter mye dårligere enn for noen år tilbake. Kanskje vi bokbloggere kunne gi debutantene større oppmerksomhet til gjengjeld? Ta det gjerne som en utfordring!

Da gjenstår det bare å takke for det gamle, som en er nøye med å runde av et år med her i Bergen, og ønske deg, kjære leser:   





2 kommentarer:

  1. Jeg er glad for at du har planer om å fortsette med både tysktime og kinesiske smakebiter. For meg er det voksenopplæring og en mulighet til å bli kjent med ting jeg kan lite om. Jeg er stadig innom her på bloggen din og leser selv om jeg ikke er så flink til å legge igjen spor etter besøkene mine, men tenkte å forandre på akkurat det i dag.
    Godt nytt år til deg også, og takk for det gamle!

    SvarSlett
  2. Godt nyttår til deg! Takk for 2011!

    SvarSlett