søndag 3. februar 2013

Granta


Jeg har tilbrakt deler av helgen med Grantas første utgave på norsk, som forlaget (Gyldendal) var så vennlig å sende et lese-eksemplar av.  Grantas historie går helt tilbake til 1889, selv kjenner jeg det bare ved navnet fra tidligere. Her er et bredt utvalg av tekster over de nesten trehundrede sidene i bokformat, både av veletablerte og av unge, lite kjente skribenter. Jeg har ikke rukket over alle tekstene, men har lest mer enn nok til å konstatere at kvaliteten er gjennomgående høy, med et ekstra pluss til Tor Eystein Øverås' tekst 'Den andre Roth eller Joseph Roth og nasjonalismen.'

Vi ser et rødt 'stempel' på omslaget merket 'kollaps', og dette skal antakelig være som et tema. Jeg skriver 'antakelig' fordi det ikke er et ord på trykk fra redaksjonelt hold. Det synes jeg faktisk er eksepsjonelt; her skaffer en seg rettighetene til å gi ut en norsk versjon av et internasjonalt kjent tidsskrift med høy status, og så har en null og niks å melde!? Oppsiktsvekkende er det! Når jeg først er i det kritiske hjørnet vil jeg også etterlyse  bedre informasjon om tekstene som står på trykk; hvor er de hentet fra, er de kanskje skrevet på bestilling osv. Det kan i det hele tatt virke som de hadde trengt litt mer tid før utgivelse, men nå rakk en i alle fall å komme før svenskene, den første svenske utgven kommer visstnok nå i vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar