mandag 4. februar 2013

Beatles i bøker


Det finnes bøker nok om The Beatles til å fylle et helt bibliotek, om en vil. Jeg vil heller anbefale noen som jeg tror alle som er nysgjerrige på gjengen bak tidenes poplåter vil like godt.


Et greit sted å begynne er Rough Guide to the Beatles. Rough Guide er nøkterne og til å forstå uansett hva de skriver om, og - ikke minst - de ersom regel etterrettelige. Det gjelder bare at den får lov til være det den er ment å være; et opplagsverk.











Bård Ose kaster en tykk bok i bordet med et smell. 'Her har du alt du egentlig trenger å vite om Beatles', smiler han. Og han har helt  rett, for her er det den banebrytende musikken som så absolutt får all oppmerksomhet. Det er en kronologisk gjennomgang av alle låtene de gav ut på plate + de viktigste kompilasjonene etter at de skilte lag. Den siste boken jeg kjøpte om Beatles var Ian McDonald's Revolution in the Head, som ser ut til å være bygget opp rundt det samme mønsteret som Bård Oses bok,. Aner vi beskyldninger  om plagiat!? Synd da at McDonald's bok kom ut for første gang i 94, mens Oses bok så verdens lys først fem år senere...

                                                             





En riktig særegen bok er 'The Art of the Beatles' av Mike Evans. Her er samlet en mengde ikkemusikalske kunstspor av og om Beatles. (Du må gjerne bli grønn av misunnelse når jeg forteller at jeg kom over den i  en second hand shop i Scarborough. Prisen? 4 £! (Dette var for ca 10 år siden, og boken kostet 6,95£ som ny i 1984, og ja, dette er førsteutgaven!)






Intet bokettersyn på Beatles uten at Lars Saabye Christensens fine oppvekstskildring  er med. Den har en lesverdig, om enn svakere oppfølger i Bly, men les heller Beatles to ganger enn den forferdelige tredjeboken, kalt Bisettelsen. (Ja, tittelen inviterer til billige morsomheter som jeg overlater til deg selv!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar