onsdag 6. februar 2013

Auster: The Invention of Solitude

Essays
Faber& Faber
1982
185 sider













Bildet på omslaget viser til ett av mange 'bevis' på at Austers far, Harry Auster, i sin tid etablerte en usynlig, men effektiv ensomhetstilværelse; under opprydningen i farens hus etter dennes død finner sønnen et slikt bilde der det sitter fem personer rundt et bord, dvs det sitter en person i fem like utgaver, og med blikket trygt rettet mellom to av de andre ser ingen av utgavene på hverandre, de er og forblir fremmede for hverandre. Dette ser jeg som kjernen i historien om Harry Auster, som utgjør første del, kalt 'Portrait of an Invisible Man'.

Det er en sterk historie, og Auster nøster grundig opp i den, med mange turer i 'tidsmaskinen'. Det blir nært, men ikke pinlig privat, og Auster er i form; teksten er spenstig og noe av det bedre jeg har lest av han. Synd derfor at del 2: 'The Book of Memory' blir en nedtur, den engasjerte rett og slett ikke meg, og det er pussig, for her er det farsfiguren som selv forteller bl. a. om mange utfordringer i hvordan forholde seg til egne barn. Det skulle egentlig være lettere for meg å gå inn i denne rollen, her jeg sitter som pappa for en snart 12 år gammel adoptivdatter. Formen teksten er blitt til i må antakelig bære hovedansvaret her; jeg synes det ble mye rundt omkring snakk i et påfallende uengasjert språk. Første del anbefales altså sterkt, men tro ikke at andre del gir deg mer av det samme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar