onsdag 2. januar 2013

Drømmen om 60-tallet: hovedbøker

Dette skal være mitt lille fristed, et sted der jeg kan mimre om en svunnen tid og gi inntrykk av at det var tilnærmet bekymringsløst å vokse opp på 60-tallet, fylt som det var av Beatles, miniskjørt og uklare, grå bilder på fjernsynet.

Til hjelp vil jeg benytte meg fritt av ulike kilder, og jeg tenkte jeg skulle vise fram de to viktigste, pr i dag.

Denne boken, med undertittelen 'A visual reference to the style of a new generation',  er satt sammen av Nigel Cawthorne og ble utgitt i 1989. Det er en glimrende innføring i typiske trekk ved 60-tallet, slik det artet     seg i bybildet, spesielt London. Boken er i stort format og inneholder utrolig mye godt billedstoff, men også gode kommentarer. Et 'must' for alle som er svake for 60-tallet!


White Heat, av Dominic Sandbrook, er en populærvitenskapelig framstilling av Storbritannia på 60-tallet. Den kommer jeg til å lese i brokker og forhpentligvis dra nytte av underveis.

Jeg vil utvilsomt bruke en del musikkbøker, men de kommer jeg til å trekke fram i forbindelse med at artisten(e) de omtaler er i søkelyset.

Om du vet om noe spesielt interessant i forbindelse med bakgrunnstoff fra 60-tallet er jeg glad for alle slags tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar