torsdag 22. november 2012

Har du hørt?Andersen: Early Quartets



For to uker siden skrev jeg om Danmarks store bassist, Niels Henning Ørsted Pedersen, det er bare rett og rimelig at vår egen Arild Andersen får egen post her også.  Jeg hørte nok Andersen første gang på omtrent samme tid som NHØP,dvs slutten av syttitallet. Jeg husker spesielt godt en konsert på Lillehammer høsten 79, da han og bandet løftet Radka Toneff til store høyder. Arild Andersen stod og gliste hele tiden, og det svingte da også noe fantastisk.

Ukens plate, eller snarere tre plater, kom alle ut på syttitallet og ble for et par år siden nyutgitt i en felles boks til gunstig pris. Det dreier seg om Clouds in my head, Shimri og Green shading into blue. med Green into blue som tittel på denne boksen. ( jeg sverger, det var først da jeg nå skrev dette at det slo medg at det er en påfalllende likhet mellom tittelen her og tittelen på sist leste bok, men at det er helt tilfeldig!! (Lurer på om dette kan tolkes dithen at det er like før lottokupongen glir inn eller tvert imot, at jeg aldri noensinne       vinner noe som helst!)

Musikere:Arild Andersen og Pål Thowsen spiller henholdsvis bass og slagverk på alle platene.
Clouds in my HeadKnut Riisnæss: saksofon og fløyte
                               Jon Balke: piano
Shimri: Juhani Aaltonen: saksofon, fløyte.,slagverk
            Lars Jansson: piano
Green shading into blue: Som Shimri

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar