torsdag 8. november 2012

Har du hørt? NHØP live

En eller annen klarte å lokke meg med på en jazzkonsert på Fantoft studentby i Bergen i 1977, jeg var 18-19 år og syntes egentlig jazz var for de noe eldre og etablerte, men det var derfor litt tøft å gå på jazzkonsert. Dessuten skulle det være en usedvanlig flink danske som frontet dette bandet.

Og hvilken dansk rise som stod bak bassen, og hvilke toner han fikk ut av dette monsteret av et instrument. Jeg ble helt salig, det var som bassen sang. Gitarist Philip Catherine pg Billy Hart på slagverk fulgte fint opp, men kom likevel helt i skyggen av Niels Henning Ørsted Pedersen. Det er til dags dato en av mine flotteste konsertopplevelser.

Disse to platene, NHØP trio, live at Montmartre 1 + 2, ble innspilt i oktober 77, og gir et fint inntrykk av den strålende musikken disse tre serverte. Og hjertelig takk til deg jeg ikke husker lokket meg med - i blant kan det lønne seg å bli lokket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar