torsdag 25. oktober 2012

Har du hørt?Rypdal: Descendre/Blue


Noen ganger er det så vanskelig å ta et valg at Ole Brums løsning, han sa som kjent 'Ja takk, begge deler', synes å være den eneste utveien. Det gjaldt i alle fall for meg da jeg skulle prøve å velge ut et album av Terje Rypdal. Jeg kjenner ikke på langt nær hele produksjonen hans, men blant dem jeg har var det de følgende  to som pekte seg ut. Først 'Descendre' fra 1979, med den danske supertrompetisten Palle Mikkelborg samt Jon Christensen på slagverk. Noe er så vakkert at jeg får gåsehud selv på svømmeblæren, andre numre blir for uflytende og pregløse. Da er 'Blue' fra 1987 atskillig fastere i fisken, men til gjengjeld er det heller ikke så vakre partier som på den første, og mye skyldes gjerne instrumenteringen, Mikkelborg er erstattet av Bjørn Kjellemyr på bass - som spiller supert, men det gir unektelig et annet preg enn  en trompet. Begge albumene har forøvrig også keyboardinnslag, uten at det blir dominerende. På 'Blue' er det forøvrig Audun Kleive som trakterer slagverket, stødig og flott - som alltid fra den kanten. Begge platene er utgitt på ECM, og begge har Jan Erik Kongshaug som lydsjef, noe jeg må si litt mer om ved en senere anleding, vi snakker om en av de desidert mest betydningsfulle personene i Norge mht plateinnspillinger.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar