søndag 8. januar 2012

Retrospektivt hjørne: Utvalgte tsjekkiske romaner

President Vaclav Havel døde like før jul. Han var en dannet mann; en sann intellektuell, godt kjent med klassisk litteratur og filosofi, men også åpen i forhold til moderne uttrykksformer, noe som ga seg konkret uttrykk i et mangeårig vennskap med den heller eksentriske rockemusikeren Frank Zappa.

Tsjekkia har en sterk litterær arv, med Frank Kafka som den store gallionsfiguren (han hadde antakelig hatet en slik beskrivelse!) Kafka er et kapittel for seg, som jeg hopper over i denne omgang, i stedet vil jeg begynne med en annen betydningsfull forfatter som levde på samme tid som Kafka, nemlig Karel Capek (1880-1938). En av de mest fascinerende titlene i bokhyllen hjemme i oppveksten varSalamanderkrigen, i  Den  norske boklubbens utgave fra 1971. Jeg leste nok boken en gang på 70-tallet, mens jeg var i tenårene og definitivt ikke var moden for denne opplevelsen. Likevel opplevde jeg den som underholdende, om ikke så spennende som forventet med en slik titttel. Jeg har tanker om at jeg vil lese den på nytt... Mer nylig har jeg lest den underfundige reiseskildringen hans, kalt En reise til Norden (norsk utgave 1995), som gir oss morsomme og tankevekkende blikk på de nordiske samfunnene i mellomkrigstiden, nærmere bestemt 1936, da også S utkom. Ellers skal Capek være den som fant på uttrykket 'robot', brukt første gang i skuespillet RUR.


Den vel mest kjente forfatteren, og sikkert også mest leste, iallefall utenfor Tsjekkias grenser, er nok Milan Kundera, som også har vært en sentral debatant i spørsmålet om hvorvidt romansjangeren har en framtid. Det beste svaret ¨på den problemstillingen har han levert gjennom sine beste romaner, og da først og fremst den strålende Tilværelsens uutholdelige letthet, fra 1983, på norsk året etter. Her makter han å behandle filosofiske og etiske sentrale spørsmål på en så underholdende måte at boken ble en bestselger og tør ha bred appell i mange år framover. En brukbar filmatisering med en sensuell Lena Ohlin i en av hovedrollene, hjelper nok også mot at boken blir glemt så fort.

(Fortsettelse følger)
                                                                                                         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar