onsdag 11. januar 2012

Fra ukens lesning

'Jeg er (...) en meget utålmodig og temperamentsfull leser. Jeg blir irritert over alt vidløftig, alt overdrevet, alt sentimentalt, uklart og utydelig, enten det gjelder en roman, en biografi eller en avhandling. Bare en bok som holder seg på toppen side etter side, og som river en med i et eneste åndedrag like til slutten, kan gi meg en fullkommen nytelse. Jeg synes at ni tiendedeler av de bøker jeg leser, flyter altfor mye ut i bredden på grunn av overflødige skildringer, snakkesalige dialoger og unødvendige bipersoner. De er ikke spennende og dynamiske nok. Selv i de mest berømte klassiske mesterverk blir jeg forstyrret av de mange kjedelige og grå partiene.'  ( Stefan Zweig: Verden av i går, 1948, oversettelse Inger og Anders Hagerup)

1 kommentar:

  1. Jeg er så evig enig! Har lest meg gjennom noen debutromaner i det siste med formålet å gi tilbakemelding til forfatterne. Altfor mange går i samme fella og overdriver med fyll og vas. Forrige boka var så irriterende å lese at jeg freste... Godt å høre at andre freser med meg :-)

    SvarSlett