søndag 4. april 2010

Tysktime 5: Schlink: Høytleseren

Da jeg presenterte de tyskspråklige bøkene jeg har tenkt å lese, fikk jeg en kommentar om at det var mye tungt stoff, og det kan det være noe i, men dette er iallfall et unntak! Denne boken er svært lettlest, selv om det er om et 'tungt' emne. Så er det også en internnasjonal suksess, og den har selvsagt blitt filmet, en film jeg forøvrig verken har sett eller tenker  se - om ikke noen overbeviser meg om at det bør jeg.

Forfatteren, Bernhard Schlink, er tysk, født på tampen av andre verdenskrig, i 44, og jurist. Han skrev flere krimbøker før denne kom i 1995.

Historien i 'Høytleseren' fortelles av Michael Berg. Han er 15 år i første del, og som tenåringsgutter flest temmelig frustrert over seg selv og sin egen voksende seksualitet. Så møter han den 21 år eldre Hanna Schmitz, som raskt åpner seg for Michaels begjær! Forholdet varer en stund, men en dag er Hanna forsvunnet. Hun har også sagt opp jobben sin som trikkekonduktør.

Michael begynner senere å studere juss, og er i den forbindelse observatør i en rettsak mot noen som var voktere i en konsentrasjonsleir, og en av de tiltalte er Hanna!
Det viser seg at dette ikke er den eneste hemmeligheten hun hadde, men i fall du vil lese selv , skal jeg ikke røpe for mye. Hanna blir dømt til livsvarig fengsel, og på et tidspunkt tar Michael kontakt med henne igjen.

Skildringene av Michael som femtenåring er tekstens store pluss i mine øyne, som helhet synes jeg den blir noe skjematisk og forutsigbar, men du kan finne atskillig verre lesestoff!

4 kommentarer:

  1. En fantastisk bra roman. Jeg likte filmen godt også, med Kate Winslet!

    SvarSlett
  2. Eg såg filmen, som skildra ei veldig sterk historie utan å kjenne til verken forfattaren eller romanen. Men eg blei nysgjerrig på forfattaren. Eg må bare vente til eg har fått filmbileta ut av systemet, før eg begynner på boka.

    SvarSlett
  3. Jeg likte denne også godt, og syntes faktisk den var litt uforutsigbar jeg. Hvis du utfra de første sidene kan si hva som skjer mot midten/på slutten så er du god.

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner slett ikke alt med en gang, men etterhvert skjer stort sett det jeg tenkte ville komme. Det mest ufoutsigbare er, i mine øyne, Hannas manglende skriftspråkkompetanse, derfor utelot jeg også å nevne det...

    SvarSlett