søndag 25. oktober 2009

Lindstrøm: Gjestene


Hva er det med Merethe Lindstrøm? Jeg klarer ikke å forklare hva det er med tekstene hennes som appellerer til meg, men det gjør de iallfall. Det jeg ser er at hun tar opp menllommenneskelige forhold på ulikt vis, og at hun er stilistisk god, men det er det jo mange som er. Jeg har lest to novellesamlinger av henne tidligere: 'Svømme under vann' og 'Jeg kjenner dette huset, og nå den allerede to år gamle 'Gjestene'. Tittelen er interessant; det er aldri snakk om gjester i tradisjonell forstand, men om personer som ikke passer inn/hører hjemme der de er, iallefall om noe ikke skal forstyrres. Det er snakk om elskeren, men også den hensynsløse raneren som tar seg til rette på t-banen en sen kveldstund. En av de mest spennende tekstene heter 'Vederlag' og handler om paret på rundt 60 som for lengst har sluttet å kommunisere. Da deres eneste datter, som ble adoptert bort, tar kontakt med moren, lar hun datteren tro at faren er ute av bildet, og han får selvsagt ikke vite om det i det hele tatt. Det blir nesten avslørt, men i den thrillerliknende avslutningen skjer det likevel ikke, og det ender muligens litt klisjemessig. Og her er kanskje det eneste ankepunktet jeg ser mot tekstene; de kan til tider bli noe forutsigbare.

4 kommentarer:

  1. Denne har jeg på vent også, men kvier meg litt til å sette i gang. Har hørt mye bra om Lindstrøm, men jeg er ikke så glad i noveller. Jeg vil bli kjent med folkene. Blir alltid frustrert når jeg endelig har kommet inn i historien og begynt å bli glad i karakterene, så er hele greia slutt??? Må nok øve meg...

    SvarSlett
  2. Skjønner godt innvendingen din mot noveller, leser jo mest romaner selv også, men formatet egner seg jo godt i den travle hverdagen, synes i blant det er vanskelig å holde tråden i en roman fordi jeg ofte har lite tid til å lese. Romaner som er spesielt krevende og/eller lange lar jeg derfor gjerne vente til en ferie. Når det gjelder noveller er jeg nok også litt på jakt etter nye, gode tekster i undervisningsøyemed. Med hensyn til Lindstrøm har hun, som du sikkert vet, også skrevet flere romaner. Selv har jeg lest 'Stedfortrederen' og kan trygt anbefale den.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med deg! De er sterke og vakre, men de kan bli litt forutsigbare.

    SvarSlett
  4. Omtalen av boken rørte noe ved meg, så denne vil jeg lese, takk for fint tips og en super blogg, denne vil jeg følge med på.

    SvarSlett