Utgitt 20|3,
244 sider
Utgitt av Cappelen/Damm
Ser Ingrid at 'graset er blitt stort' ? (s.240)
Roy Jacobsens ssite roman synes å ha tatt det lesende publikum med storm, men jeg er sant å si ikke veldig imponert. Det er paradoksalt; jeg har stort sett likt de bøkene jeg har lest av han ( 9 romaner og 3 novellesamlinger vet jeg at jeg har lest tidligere) bedre en den almenne resepsjonen. Paradoksalt er det også at Jacobsens mest kjente bok ('Seierherrene') er hans mest volumiøse (tar forbehold om Bratteliboken, som jeg ikke har sjekket), mens han i mine øyne leverer de spenstigste tekstene i det korte formatet, altså i novellen. Noe av det beste ved hans nyeste roman er da også den konsentrerte formen.
'Seierherrene' er en traust, helt greit fortalt roman der hovedpersonene løftes inn i vår nære fortid; den viser oss en viktig del av utviklingen i det norske etterkrigssamfunnet. Den er så politisk korrekt at den kunne fått verifiseringsstempel fra samtlige departementer. 'De usynlige', derimot, lar personene sveve i et historisk ubestemt felt et sted på Norlandskysten.Det er noe hamsunsk over teksten. og vi ville ikke bli forbauset om Mack og Edvarda eller kanskje selveste Isak Sellanrå , (Ja, 'Markens grøde' er nesten et forelegg) kom innenfor billedrammen. Hvem er f.eks denne fremmede i kap. 30? Han kommer roende ut til dem, ber om husly, men oppfattes såpass truende og farlig at de velger å true han på livet . Kan dette leses allegorisk? 'De usynlige' er ingen strengt realistsik roman, den er likså mye en romantisk allegori. La oss gå inn i begynnelsen av teksten og se hva som faktisk står der.og hva det innebærer:
Perspektivet i fortellingen
klargjøres med en gang: ’På en vindstille dag i juli stiger røyken rett opp.
Presten Johannes Malmberget blir rodd ut til øya og tatt imot av fiskarbonden
Hans Barrøy, øyas rettmessige eier og overhode for dens eneste familie. Han
står i støa som foreldrene har lagt opp av fjærestein og betrakter den ankommende
færingen, de bulende ryggtavlene til de
to roerne og bak de svarte sixpencene deres det smilende og nybarberte
ansiktet til presten. Da de er kommet nær nok, roper han:
-Jaså, det kjem fintfolk, ’
Her finner vi egentlig hele
sujettet i fortellingen, det er øyboerne
mot fastlandsbeboerne, det er arbeidere mot fintfolk, det er historie og
tradissjon som bærer av samfunnets strukturer og som grunnlag for
maktforholdene, eller kanskje ikke mht det sist, det viser seg nemlig at da presten ’…vakler noe skritt opp på moloen,
får han øye på noe han aldri har sett før, sin egen hjembygd under fjellene
inne på Hovedøya (…) stirrer innover mot
samfunnet han aldri har sett før, fra et
så vanvittig ståsted.
-Ja, Dogger har no aildri vørri her før.
-Det e no eit par timers roan.
-Dogger ha’då vel sæggel, sier Hans
Barrøy.
-No e det no blankstilla, sier presten,
stadig med blikket vendt hjemover, for sannheten er at han er livredd havet
og både skjelven og oppspilt her han står og er i live etter den fredelige
overfarten..’
Det er blitt sagt noe sånt som at
dette er en moderne fortalt roman om en svunnen tid, det mener jeg herved å ha
problematisert, og det er for meg klart nok at denne utenpåklistrede, belærende
fortelleren er akkurat like mye en gjennomgamgsfigur som karkterene i teksten . I
mine øyne er dette en fortellerposisjon
på linje med den vi finner hos Camilla Collett; en usminket innehaver av
tekstens norm, men knapt moderne i dag..
Hva rolle spiller det så om teksten
er moderne fortalt eller ikke. Nødvendigvis ingenting, men denne leseren synes det er ganske enerverende og forstyrrende.
Språket gjør det ikke noe bedre: Det er heldigvis ikke dagligkost
å se innledningslinjer som den vi møter her; På en vindstille dag i juli stiger
røyken rett opp.’ Beboerne på øya har øyensynlig tent et bål for å hjelpe den
eller de av ungene som nå går på framhldskulen og får heimeoppgaver i
naturtag: Tenn et bål på en vindstille dag i juli. Observer. S kriv rapport som leveres inn til klassestyrer Knøttleif
Fleinsleik ved skolestart i august.
Dvask åpning gir dvaske naturfagsoppgaver.
Når jeg blir såpass flåsete er det på tide å stoppe, konklusjonen er uansett at 'De usynlige' ikke innfrir de forventninger jeg har til en tekst av deneforfatteren.
Når jeg blir såpass flåsete er det på tide å stoppe, konklusjonen er uansett at 'De usynlige' ikke innfrir de forventninger jeg har til en tekst av deneforfatteren.
t
Du er tiibake!
SvarSlettFlyr nok litt lavt og vinglete,men det er kjekkere det enn å ikke fly i det hele tatt.
Slett