onsdag 3. april 2013

Øverås: I dette landskap

Øverås: I dette landskap.
Artikler og essay.
Gyldendal 2012
358 sider









Jeg har fått et leseeksemplar fra forlaget.


Jeg leste den forrige tekstsamlingen av samme mann med stor glede (se her), her er en som både kan tenke og skrive og som ikke går i flokk. Denne samlingen fra i fjor fulgte pent opp; her er over 40 tekster som viser spennvidden hos kritikeren Tor Eystein Øverås. Samtidig gir han klart uttrykk for at det er grenser for hva han vil eller kan vurdere.Poesi er for eksempel ikke hans bord. Likefullt finner vi teksten 'Jorda rundt med Jan Erik Vold. Noen betraktninger om Sirkel, sirkel.' Skal vi tro han på hans ord så ødela han en sommer på å skrive denne teksten.

Vel så interessant er kanskje hans måte å forholde seg til oversettelser, dvs han forholder seg ikke til dem. Han begrunner dette valget grundig og konkluderer slik: 'Jeg har ikke tid, men viktigere, jeg  har ikke plass. Og det sier jeg enda jeg får mer plass enn de fleste til å skrive anmeldelsene mine.'

Boken er delt inn i åtte deler, med hver sin samlende overskrift. Som i sin forrige samling, gir Øverås også
her tydelig uttrykk for hva han ikke liker, og han gjør det på prisverdig konstruktivt og saklig vis, noe som må bety at det også rammer langt hardere enn om det var overfladisk. Jon Severud og Jan Erik Vold får virkelig gjennomgå, men jeg vil tippe at de først tenkte resepsjonen var mild, for Øverås er ikke en som farer i strupen på noen, han foretrekker å vise fram deres svake sider til de kanskje ikke har mer å fare med enn keiseren uten klær. Øverås har absolutt mye å fare med; så å si hver eneste tekst har interessante synspunkt, enten det dreier seg om hvorfor han ikke har lest Knausgård til et møte med P-O. Enquist på Gotland. Dette burde være obligatorisk lesning for alle som leser!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar