søndag 27. januar 2013

Collins: Fugl Føniks , Dødslekene bind 3

Siste del i romantrilogi
rettet mot ungdom.
Gyldendal
476 sider
utgitt 2010
oversatt av
Torleif Sjøgren-Erichsen











Mange har skrytt spesielt  av dette avsluttende bindet i 'Dødslekene, så jeg så fram til en både fartsfylt, spennende og god lesestund.Og spenning og høyt tempo er det fortsatt så det holder, men jeg har problemer med å få øye på så mye mer som skal underbygge påstanden om at denne avslutningen gjør verket til noe enestående i ungdomslitteraturen.

Det er ikke særlig kraft i dystopien totalt sett, fordi den bygger på en samfunnstruktur og et verdisystem som synes fjernt for de vestlige samfunn i dag; det er for personavhengig og autoritært, det eneste som klart bryter med et gammeldags system er kvinnenes klart sterkere stilling i forhold til vår tid når det er snakk om viktige posisjoner i samfunnet. Og hovedpersonen, den unge kvinnen Katniss, er foråvidt  mer interessanr enn tidligere, med klarere ståsted og en selvoppofrende innstilling, rammet inn av politisk korrekte synspunkter i spedd ganske rabiate utspill i enkeltsituasjoner, et androgynt fantom på morfin!

Jeg har gjennom disse tre bøkene hatt en stigende følelse av at det vi leser om må ses som et slags dataspill, bare slik gir det mening....

3 kommentarer:

  1. Politiske korrekte synspunkter? Hm... Katniss stemmer ja til at det skal holdes en ny Dødslekene hvor fiendens barn er deltagere. Dette gjør hun for å hevne sin søster. Peeta stemmer i mot. Da er vel sirkelen sluttet og Katniss er ikke noe bedre enn President Snow var?
    Jeg er blant de som mener at dette tredje bindet er det som gjør at trilogien er god. Det er veldig politisk korrekt, men det at Katniss til slutt ikke skjønner hvem som egentlig er fienden og hvem som egentlig drepte søsteren, gjør at det ikke er en vinner av historien. Katniss ender opp som en ganske ødelagt figur, og det synes jeg er riktig valg fordi hun har vært gjennom en krig som er så umenneskelig som en krig kan være. Hele trilogien starter med at hun ofrer seg for søsteren, og den ender med at hun mister søsteren. Var det hele forgjeves? Og når hun til slutt skyter Alma Coin i stedet for Snow, så skyter hun sin egen opprørsleder. Fordi hun sendte Prim inn i krigssonen? Fordi hun styrte luftskipene som tok liv av søsteren? Var det Storm/Gale som laget bomben som drepte søsteren? Jeg synes dette er interessante problemstilliger som er viktige for ungdom og voksne som leser boka. Hadde det bare vært en historie hvor selve kampen på arenaen var det viktige og det var underholdningen og Katniss hadde gått seirende ut av siste bok sammen med opprørsstyrken så hadde bøkene vært meningsløse. Mener jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint du tar til motmæle Knirk, jeg ser poengene dine, og tror du har rett i at historien kan løfte fram viktige diskusjonsemner med overføringsverdi ved at den er som den er. Jeg mener absolutt ikke at det burde vært en mer harmonisk for ikke å si lykkelig slutt, saken er nok i bunn og grunn at jeg leste denne trilogien i altfor stor grad for å vite hva som engasjerer datteren min innenfor litteraturen, men jeg jeg ble hverken engsjert eller imponert...

      Slett
  2. Og det kan jeg forstå. Tror du er litt utenfor målgruppa! :o) Bra du engasjerer deg i det datteren din leser da.

    SvarSlett