torsdag 20. september 2012

Ukens sitat: Aasvik


Jeg ville, hvis jeg var 25 år i dag, reist mye mer enn jeg gjør nå, jeg ville ikke hatt familie eller jobb eller gjeld, jeg ville hatt en diktsamling eller to i ermet, jeg ville vært publisert på diverse nettsteder og jeg ville levd på Facebook og Twitter og jeg ville ha opptrådt på Litteraturhuset og på diverse litteraturfestivaler og på Øyafestivalen og andre musikkfestivaler som innimellom låner litterær kredd og jeg ville kanskje også ha lest inn et dikt eller to for NRKRADIO og kanskje også vært gjest i Bokprogrammet, det norske og det svenske, som ikke heter Bokprogrammet, men Babel og, framfor alt, jeg ville hatt en ung kjæreste, jeg kunne for eksempel ha vært sammen med Linnea Dale, jeg kunne fulgt henne på turné, vi kunne tatt avstikkere for oss selv til Barcelona eller Sardinia eller NewYork, jo da, livet ville ikke vært ille, men nå er jeg nærmere 50 enn jeg er 25, det syns både her og der, men la gå, hvis jeg var 50 år i dag, så ville jeg fortsatt skrevet dikt, jeg ville hatt flere samlinger i ermet, jeg ville også hatt flere romaner i ermet, jeg ville vært en etablert forfatter, men jeg ville kun vært publisert i bokform, jeg ville ikke levd på nett, jeg ville ikke ha opptrådt på festivaler eller lignende, jeg ville ikke ha gitt intervjuer, bøkene mine ville solgt seg selv fordi de var gode,  og så ville jeg vært kjæreste med Kari Bremnes, utrolig nok, jeg ville fulgt henne på turné, tatt avstikkere med henne til Sicilia eller Lofoten, jeg ville skrevet viser og hun ville framført dem.

(Fra Stig Aasvik: 'Indre anliggender', Oslo 2012)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar