søndag 9. september 2012

Konkurranse: Finn de skjulte sitatene!


Jeg lar meg inspirere av andres kreative opplegg og lurer på hvem som først finner de fem skjulte sitatene under. Tips: Bare norske tekster og alle opprinnelig på nynorsk.

Det var en søndag de var ute og seilte. Plutselig kom de til en våg de ikke hadde visst om, og gikk i land. Opp fra den lave sandstranden strakte et fattigslig, grått land med lyngbrune bakker og bleike myrer seg ut. Oline gikk oppover bakkene fra sjøen, støttet til stokken gikk hun oppover, samtidig løper gutten de har følgt med øynene  langs skyggekanten på åkerrennnene, motsatt vei og i full fart innover. Ja, ja, sove kan en gjøre når en ligger i graven og ikke har annet å ta seg til.

3 kommentarer:

  1. Eg har kikka på denne ganske mange gonger. Men eg har komme fram til at anten er han for vanskeleg, eller så er eg ikkje belest nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut fra hvor mange som har svart tror jeg mest på den første forklaringsmodellen din. Tenkte at listen skulle ligge litt høyt, men at det ikke kom forslag i det hele tatt var litt forbausende.

      I alle fall: Sitat 1: 'på ein våg me ikkje har visst um.' Avslutningslinjen i Olav H Hauges 'Det er den draumen'.
      Sitat 2: 'Upp frå den låge sandstrandi tøygjer seg eit armt, grått land med lyngbrune bakkar og bleike myrar*. Fra innledningen til Garborgs 'Fred'.
      Sitat 3: 'Oline går oppover brekka frå sjøen, støtta til stokken går ho steg for steg oppover' Fra innledningen til Fosses 'Melancholia II'.
      Sitat 4: 'Guten dei har fylgt med augo, følgjer åkerreina og skogkanten i motsett lei, og spring på tanande flog innover'. Fra innledningen til Fløgstads 'Dalen Portland'. (Her kom jeg unødvendig til å forvanske i oversettelsen; skogkant ble skyggekant)
      Sitat 5: ' Sove kan ein gjere når ein ligg i grava og ikkje har anna å ta seg til.' Første linje i Hovlands 'Ei vinterreise'.
      Alle tekstene er forøvrig vel verdt å lese i sin helhet.

      Slett
    2. Dei lyngbrune bakkane og bleike myrene tenkte eg lengst på, faktisk. Og eg tenkte at dette er Jæren, så eg var innom Garborg i bakhovudet, men eg klarte ikkje plassere det. Oline burde eg jo og ha tatt, men det gjorde eg ikkje. Det verste er at eg har lese fire av fem av dei tekstane. Og den siste, Ei vinterreise står i bokhylla. Men å kjenne igjen setningar på det viset...

      Slett