torsdag 19. april 2012

Retrospektivt hjørne:.Alice's Adventures in Wonderland.

                                                           

Dette må sies å være en av de tekstene som 'alle' har hørt om , men som de fleste likevel ikke har lest, i alle fall ikke i sin helhet, og nå - etter å ha lest den på engelsk - er jeg sterkt i tvil om jeg noensinne har lest den i sin helhet tidligere - selv om jeg ville gladelig ha sverget på at jeg hadde lest den om jeg ble spurt om det på forhånd, Den tilhører med andre ord den ekslusive gruppen av tekster som alle kjenner brokker av fordi de blir vist til og ofte tatt for gitt at publikum kjenner, mao den såkalte kulturarven. 

Og historien om Alice er fortsatt fascinerende, omtrent 150 år etter at den kom ut for første gang, i 1865.  Den kan også leses med utbytte av både unge og eldre, for unge helt konkret ssom den spennnende historien det er - på overflaten, for eldre hovedsaklig allegorisk. Dessuten er den selvsagt filmet flere ganger, så nylig som i 2010 med Johnny Depp som Mad the Hatter.  De originale tegningene er like fullt kanskje de beste illlustrasjonene til teksten, og mye brukt også løsrevet fra sammenhengen (se under). Det slo meg ellers under lesingen at det er ikke få likhetstrekk med Holbergs historie om Niels Klim, men han forsvinner inn i hulen ved full bevissthet 200 år før Alice drømmer at hun faller ned i en hule.



Mad the Hatter prydet logoen til plateselskapet 'The Famous Charisma Label'.

1 kommentar:

  1. Dette er en historie jeg absolutt føler at jeg burde lese. Jeg har ikke sett en eneste av filmatiseringene av Alice in Wonderland, ikke engang tegnefilmen. Lydboken ligger på iPoden lastet ned fra Ordflyt, kanskje er 2012 året man skal få med seg denne klassikeren?

    SvarSlett