mandag 25. april 2011

Grimsrud: Søvnens lekkasje



Etter nylig å ha lest En dåre fri, fikk jeg lyst til å lese Søvnens lekkasje fra 2007, nok en bok fra Grimsrud med en fantastisk tittel. Det er en fin tekst, men den blekner noe målt mot En dåre fri, så jeg skulle gjerne sett at jeg hadde lest dem i utgitt rekkefølge.

Her er det er snarere snakk om mange løst sammensatte tekster enn en tekst, det hele bundet sammen av fortellerens opplevelser, mye av det drømmepreget - og det er nærliggende å tolke nettopp det drømmeaktige som lekkasjene fra søvnen. Det drømmeaktige blir dessuten framhevet ved at noen overskrifter går igjen, som 'Telefonen ringer'.

Her er noe som er ganske innovervendt og lett kan oppleves som å peke fram mot En dåre fri, men det blir aldri så intenst her, antakelig fordi Grimsrud opererer med personer utenfor fortelleren som i den siste boken er blitt til ulike sider ved jeg-personen. Noen av disse personene er hentet fra kjente verk i verdenslitteraturen, Forbrytelse og straff er spesielt mye brukt, men også verk som Sult og Mens vi venter på Godot er trukket inn.

I tillegg har vi her et klart blikk mot verden og da spesielt det bekymringsfulle ved klodens helsetilstand:
    'Hvis jeg konsumerer mye, går  det da bra for verden? Hvis jeg konsumerer mye, går det  da dårlig for      verden? Det er den virkelige problemstillingen..'
Et slikt samfunnsperspektiv er selvsagt prisverdig nok, men jeg lurte lenge på om det ikke svekket teksten. Mot slutten synes jeg imidlertid det oppstår en slags syntese av de ulike planene, det hele svinger! Les selv!

4 kommentarer:

  1. Jeg gikk straks til "En dåre fri" etter å ha lest det du skrev om den, og også jeg ble nysgjerrig på de andre bøkene hennes. Men jeg vet ikke, svinger det nok?

    SvarSlett
  2. Som du vil ha skjønt synes jeg absolutt at 'En dåre fri' svinger nok, mht de andre kan det nok diskuteres - også i mine øyne!

    SvarSlett
  3. Liker layouten din!

    Eg begynner å lure på om eg kan ha gjort ein misgrep, då eg høyrde på Susanne Christensen som sa at Grimsrud ikkje var det heilt store. Det begynner å sjå ut som om ho må lesast, likevel.

    SvarSlett
  4. Jeg mente de andre, ja. Jeg leste En dåre fri, og synes absolutt den er en av de beste bøkene som utkom i fjor.

    SvarSlett