søndag 31. oktober 2010

Nam Le: The Boat

Jeg leste et eller annet sted for en tid tilbake at dette var en usedvanlig god novellesamling, så da jeg ganske tilfeldig fikk øye på den på biblioteket, var jeg ikke i tvil om at  den måtte bli med meg hjem - og det har vært et særdeles givende besøk.

Samlingen, med i alt syv fortellinger, kom ut i 2008, og er debutarbeidet til forfatteren, som er født i 1978. Han kom til Australia som båtflyktning sammen med foreldrene da han bare var ett år gammel. I den første teksten, ' Love and  Honor and Pity and Pride and Compassion and Sacrifice', forteller han utilslørt selvbiografisk om hvordan han gradvis tok innover seg at faren kunne fortelle han noe vesentlig om bakgrunnen deres, og som nok også sannsynligvis er viktig for den avsluttende historien; tittelnovellen, der vi følger en gruppe båtflyktninger på deres umenneskelige ferd der bl.a. ferskvannsforsyningen tar slutt.

Nam Le skriver godt, men det kanskje mest imponerende er hvordan han bretter ut mange totalt ulike miljøer, fra Colombia via USA til Iran, og får alt  til å virke svært troverdig.

Samlingen er oversatt til svensk, men er ikke kommet ut på norsk; noe som forbauser meg, med tanke på tekstenes kvalitet. Det aner meg at det kan ha sammenheng med at det er en novellesamling, som kjent er det romaner som selger. Uansett bør du unne deg denne spesielle leseopplevelsen, kjære leser!

2 kommentarer:

  1. Dette høres bra ut! Rart med det, som du sier, at vi gjerne helst vil lese romaner...

    SvarSlett
  2. Denne har jeg lest om før og bestemt meg for å lese. Men så har den druknet i alle andre planer og blitt glemt.

    Nå som jeg er i så fint novelle-driv, hadde timingen vært bra, så kanskje jeg skulle ta en tur på biblioteket.

    SvarSlett