fredag 13. september 2013

Rankin: Fleshmarket Close

Roman,
utgitt av Orion i 2004.
482 sider.













De som måtte ha fulgt bloggen min over tid, har sikkert lagt merke til at jeg ikke er spesielt opptatt av krim; bare en håndfull av tilsammen ca 500 presenterte bøker har vært i kategorien krim. .

Men jeg har sannelig lest min andel krim tidligere, i studieårene var det stort sett krim det gikk på for fornøyelsens skyld; det var viktig med noe lett etter all pliktlesingen. Så kom det, antakelig uunngåelig, til et punkt der jeg hadde fått mer enn nok av så å si hele krimsjangeren; den virket full av klisjefylte, forutsigbare fortellinger.Det finnes selvsagt unntak, ett av de fremste  i denne sammenhengen er i mine øyne skotske Ian Rankins serie om politietterforskeren John Rebus. Serien på 17 romaner, dette er nr 15, ble startet i 1987 med Knots & Crosses, og avsluttet 20 år senere med Exit Music. (Nå ser det ut som om Rankin har røsket kiv i Rebus igjen, men det er vanskelig å tenke seg at en ny serie, nå med en pensjonert Rebus, kan bli like omfangsrik, mens kanskje enda bedre)

Rebus er en outsiderfigur, litt på siden, men desto mer effektiv. Han er en kraftig kar som ikke gruer seg for  å bruke fysisk makt, men hovedsaklig løses sakene ved hjelp av ganske fredelig etterforskning. Hans eneste fortrolige innad i politiet er den langt yngre politikvinnen Siobhan Clarke.. Hun har fått en mer framskutt posisjon nå mot slutten av serien, i denne fortellingen er det hun som står for den mest spektakulære fysiske prestasjonen, i forbindelse med å redde en person ut av en synkende bil. Dette avslutter en til dels intens jakt på ulike personer som mistenkes for å stå bak en storstilt menneskesmugling, der målet selvsagt er å tjene gode penger på disse moderne slavene, enten det er i ordinært arbeid eller f.eks. gjennom prostitusjon.

Plottet er godt; Rankin vever i sine senere bøker elegant sammen mange tråder slik at det er flere muligheter, men uten at leseren mister oversikten eller må lage 'støtteark' for å holde styr på hvem som er hvem. Rankin skriver godt, og det er ingen selvsagthet i denne sjangeren... Men framfor alt er Rankin en fremragende miljøskildrer. Med utgangspunkt i Edinburgh, får vi malende beskrevet både rent fiktive miljøer og mange som kunne gått rett inn i en brosjyre for Skottland.

Serien er oversatt til norsk, men jeg har konsekvent lest originalen og skal derfor selvsagt ikke uttale meg om oversettelsen. Mange av bøkene er også blitt til fjernsynsfilmer, merkelig nok med to ulike Rebus-figurer (to selskap?). Grei krim.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar