mandag 30. september 2013

Månedsdiktet: Oktober

Ja, jeg har som vanlig hatt mange besøkende på en bloggpost med 'dikt' i tittelen (se her), men ingen har så langt fulgt oppfordringen om å legge ut sitt eget månedsdikt, eller om de har har de ikke funnet det for godt å fortelle meg om det, slik jeg oppfordret til. Uansett, her kommer et dikt av en av mine favoritter, norske Magli Elster (1912-93)

OKTOBERS NYPER

Som gjennomsiktig kinesisk porselen
er de store nypene mine
de står på den store sjofle tette busken
av rosa rugosa, en nypebusk fra Japan
så røde innenfra, så selvlysende nyper
runde som epler i Paradis
at de bare skal plukkes til glede og pynt
og aldri til nytte 
Porselen blir knust, og nyper visner og får tørre rynker
men den dype røde fargen, som blir lysere og varmere
ut mot den runde uskyldige nypens skall
trenger seg gjennom all porselensskjørhet og skrøpelige skjønnhets finhet
og varsler om liv og runde gleder
nydelig og rødt satt opp
mot rosenbuskens blad, de edle
av evig form og  grønnhet
også på den aller mest tornete busk
den som er som kjærlighet
at den trives i våt og sørgelig jord
i nordenvind og uten sol.

(Hentet fra Et utvalg av Magli Elsters dikt, Den norske Bokklubben 1979,
opprinnelig fra Den syngende flåten (1955).)

Hvorfor jeg liker dette? Det er vakkert, jeg ser for meg farger og tekstur i porselen, nyper og epler, og dette er noe jeg umiddelbart får med meg, det er altså et dikt som allerede ved første gjennomlesing åpner seg ganske mye, men samtidig er det slik at jeg oppdager noe nytt også etter gjentatte lesninger, her er mao en viss dybde som en kan gå inn i om en vil.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar