onsdag 25. september 2013

Høstens forlagskataloger



I dag plukket jeg med meg noen forlagskataloger, og jeg hadde ikke bladd lenge i dem før jeg fikk lyst til å si noe om dem. Dette er selvsagt i utgangspunktet reklame, men noen forlag benytter anledningen til å lage omfangsrike og interessante presentasjoner; i høst går utvilsomt førstepremien til Aschehoug (med det vanlige forbeholdet: Jeg har ikke sett alle forlagskatalogene, men det er uansett vanskelig å tenke seg en bedre presentasjon enn vi får hos Aschehoug!! )

Aschehougs katalog er i stort format (som Vinduet), og inneholder mye mer enn bokpresentasjoner, f.eks et grundig intervju  med Siri Hustvedt og en skikkelig presentasjon av en del av forlagets oversatte litteratur. Det minner mer om et litterært tidsskrift enn reklame (og kanskje det er slik fordi noen på forlaget faktisk savner deres eget litterære tidsskrift!) Dermed fungerer det i mine øyne glimrende som reklame også; jeg får lyst til å lese mange av forlagets utgivelser i høst pga formen..

I den andre enden av skalaen mener jeg at katalogen fra Kagge forlag befinner seg. (Her er det selvsagt nesten umulig ikke å komme med blødmer, men jeg klarer det!!) Det er korte, overfladiske presentasjoner, men det verste er nok utformingen, som best kjennetegnes ved en total mangel på estetisk sans,og som får katalogen til å se ut som den reklamerer for tvilsomme produkt på et halvt illegalt marked. Absolutt alt mht formen, fra fargebruk til layout er 'helt på trynet' som vi i blant sier her på berget når vi rett og slett slipper opp for gode karakteristikker. Det er ikke engang en papirkvalitet som egner seg til det eneste denne trykksaken passer til.(her kom sannelig en blødme likevel, det var ikke til å unngå...) Detter er reklame som er så mye reklame at de fleste voksne mennesker antakelig får motvilje mot produktene det reklameres for, altså reklame som anti-reklame!

Andre kataloger jeg har sett på: Gyldendal, Samlaget og Tiden.


2 kommentarer:

  1. Jeg synes du peker på noe interessant ved forlagenes markedsføring av bøkene sine. Magasinet til Aschehoug er profesjonelt utformet og så gjennomarbeidet at det støtter oppunder deres implisitte påstand om at bøkene deres er kvalitetsmessig gode og verdt å bruke tid på for et oppegående menneske. Jeg har ikke sett Kagges katalog, men har inntrykk av at deres bøker like gjerne kunne ha fungert som toalettpapir. Så det passer for så vidt mitt inntrykk av forlaget at katalogen deres virker like elendig og lite lesverdig som bøkene. Jeg tror de har like dårlig sans for estetikk som de har for litterær kvalitet. Men sånn blir det når forlag bare tenker penger. Gyldendal, Tiden og Samlaget har også flotte kataloger, men Aschehougs magasin er i en helt egen liga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er helt enige her! Du burde i grunnen få tak i et eksemplar av Kagges katalog for selv å se hvor ille det kan være, du tror det ikke før du får se det!

      Slett