torsdag 23. mai 2013

Emanuelsen: For riket er ditt

Fortellinger 2012,
Tiden,
200 sider











Jeg har fått et leseeksemplar


Birger Emanuelsen debuterte i fjor med denne boken med fortellinger, som alle foregår på det samme stedet, men til høyst ulik tid. De ti fortellingene har alle et årstall under overskriften, det tidligste er 1320, og det nyeste ikke før om vel tredve år, i 2042. Alle fortellingene har også tittel etter den sentrale personen, en tittel som også sier noe om personens relasjon til andre vi møter på i fortellingene, feks har de to jeg har vist til henholdsvis tittelen 'Presten' og 'Jegeren'. I tillegg er det korte tekster av dokumentarisk preg, men sannsynligvis like fullt fiktive, mellom alle fortellingene.

Intensiten og dramatikken er også høyst ulik, men alt i alt er det rikelig med ytre handling.i denne samlingen, som aldri  blir kjedelig, men temmelig ujevn; jeg vil tippe at fortellingene er blitt til over noe tid (år?).  De beste lever nok i meg en stund, de svakere er allerede glemt. Jeg har nylig (Tvedt: 'Rottejegeren') gitt uttrykk for at andre verdenskrig bør få hvile i norsk skjønnlitteratur snart, like fullt må jeg innse at det fortsatt kan gi grunnlag for nye, gode tekster, som 'Profitøren' her. Den er fascinerende fordi hovedpersonen bedriver et dobbeltspill som kanskje vil avsløre han, men  ender opp i en helt annen konflikt. Denne kommer han ut av med beina først, altså foretlleren opplever sin egen  død. Det bryter selvsagt forstyrrrende med den ellers ganske forstyrrede hovedpersonens tanker om nærmest å frelse verden, men er ellers tilforlatelig skildret. Dette er faktisk den andre teksten jeg på kort tid leser, som har en etterhvert død  forteller ( den andre,
Afrika ), noe som minner meg på en diskusjon, snarer 'ordkløveri', jeg hadde med en kollega noen år tilbake, om hvorvidt det i det hele tatt var mulig å fortelle fra et slikt ståsted. Vel, her har du eksemplene dine Glenn!

Dette er nok en debutant innenfor minoritetsspråket norsk som fortjener å bli lest, så kjære leser, hva med å droppe Dan Browns nyeste til fordel for denne eller en annen norsk debutant? Jeg er sikker på at debutantene ikke har noe å skamme seg over i den sammenlikningen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar