torsdag 14. mars 2013

Arvola: Grisehjerter

Roman
Cappelen/Damm 2010
391 sider














Jeg blir ikke helt enig med meg selv mht dette bokomslaget; er det ekkelt eller er det faktisk lekkert?!  Tror nok jeg må prøve å slå meg til ro med at det er både det ene og det andre, da står det også bra i stil med boken, som er både morsom og alvorlig, realistisk og fantastisk. Jeg innbiller meg at det vi ser her er lebestifter på smeltepunktet, men det kan jo godt sees som andre saker også, f.eks blødende hjerter - og f.eks vise til de to viktige jentene i teksten som kutter seg opp, de vil bli tynnere enn regnet!

Grisehjerter skal være så like menneskenes hjerter, som vel hele grisen er på det indre plan, og det er umulig for mennesket å ikke skjære seg gjennom grisen på nytt og på nytt på jakt etter flere svar på våre plager. Teksten dreier seg mye om dyreforsøk og hvilken pris vi betaler for dette. Men her er også et galleri av dyr som ikke er på forsøksbenken, f.eks kalven som ikke vil bli født eller elgkalven som adopterer et menneske som forelder for ikke å snakke om geiter og atter geiter.

Det er et imponerende lerret Arvola spenner opp, langt større enn det jeg har sett henne gjøre før (Forsiktig glass og Monsterrytter), men ellers er det jo gjenkjennelig mht hennes fascinasjon for det som ligger i grenselandet mellom to eller flere tilstander, og i mine øyne er denne boken den endelige bekreftelsen på at kommende bøker av Ingeborg Arvola trygt kan plasseres på leseliste A. God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar